DIJETE I LUTKA

Lutka je motivacijsko sredstvo kojim dijete bogati svoj rječnik, razvija emocionalni, socijalni i spoznajni razvoj. Osim što lutka služi kao igračka, utjeha i slično, njome djeca bude svoju maštu, razvijaju svoje kompetencije, utječu na pozitivnu sliku o sebi i potiču samostalnost. Ona pomaže da se dijete dobro osjeća i njome stječe samopouzdanje. Ukoliko dijete osjeća sram, može se skrivati iza lutke, a opet glumiti. Pomaže u socijalnoj interakciji kod djece koja teže sklapaju prijateljstva jer imaju povjerenja u lutku da se neće rugati i da će razumjeti. Omogućuje djetetu da doživi razne životne situacije i prije nego što će se s njima sresti.

Slika1 lutka

 

Da bi lutka dobila neku osobinu, potreban je glas, a kako bi se kretala, potrebno je pomicati svoje tijelo ili ruke. Time lutka pomaže djeci u verbalnoj i neverbalnoj komunikaciji. Govor se prirodno obogaćuje i razvija kroz igru lutkom te spontano navodi dijete da govori. Dijete kroz igru izmišlja monologe i dijaloge, igra se riječima, slogovima, glasovima, a može izmisliti neku riječ koja će za njega imati neko značenje i tako izražavati ono što želi reći. Kroz monolog u najranijoj dobi dijete izražava svoje želje, potrebe i doživljaje te „…nesvjesno izražava neke govorne vrednote: boju glasa, trajanje i jačinu tona i sl.“ (Hilcen, I., str. 61., 2010).  U dijalogu dijete zaključuje na koji način će voditi razgovor, koja će pitanja postavljati drugoj osobi ili lutki te uči slušati druge. Pokretom tijela, bojom glasa oponašaju ono što su vidjela ili čula. U simboličkim igrama „kao da“ dijete koristi razne zvukove, objekte, pokrete i geste kojima prikazuje neki događaj ili implementira događaj koji je proživjelo na svoj način. Dijete lutkom pokušava razumjeti svijet i okolinu oko sebe. Na samom početku dijete se igra lutkom na način da kroz nju pokazuje njemu važne događaje kako bi ih razumjelo. Lutka je za dijete njegov prijatelj koji ga može nasmijati, oraspoložiti, usrećiti i brojne druge pozitivne stvari. Dijete kroz igru s lutkom može pokazati što ga muči, a da ne govori nikome odraslom o tome. Uvođenjem lutke kao posrednika u komunikaciji može se dijete potaknuti na komunikaciju i suradnju. Osobe s lutkom mogu na jednostavan način pokazati kako riješiti neki problem jer lutka omogućuje lakše izražavanje prema drugima. S lutkom roditelji i odgojitelji imaju bolji pristup s djecom jer u svakidašnjem životu oni djeci predstavljaju autoritet, a s lutkom u ruci oni postaju prijatelji i komunikacija je tako lakša.

Slika2 lutka

Primjenom lutke u svakidašnjici možemo kroz razne priče, igrokaze i pripovijedanja, pozitivne radnje prikazati kako riješiti neki problem. Također, lutkom možemo djeci pružiti novo iskustvo učenja, pokazati različite kulture kroz razne pripovijetke. Lutka, osim što je prijatelj kao što smo spomenuli, ona je i pomagač u odgoju i poticatelj različitih vještina kod djece. 

 

Odgojiteljica:

Valerija Gerić, univ.bacc.praesc.educ

LITERATURA:Hicela, I. (2010); Dijete, odgojitelj i lutka. Golden marketing – tehnička knjiga.

                       Županić Benić, M. (2019); Lutkarstvo i dijete. LEYKAM international.

 

FOTOGRAFIJE:

Slika 1. Dijete i lutka, preuzeto s https://www.cvrcakvt.hr/dijete-i-lutka-u-djecjem-vrticu-radionica-za-djecu-i-roditelje-izvan-vrtica/1875/

Slika 2. Igrokaz, preuzeto s https://www.cvrcakvt.hr/dijete-i-lutka-u-djecjem-vrticu-radionica-za-djecu-i-roditelje-izvan-vrtica/1875/